Historie Transportbedrijf Albert van Uden
Historie Historie

In 1930, op 36-jarige leeftijd, startte Grard van Uden te Boekel, samen met zijn vrouw, zijn eigen transportbedrijf. Er werd vervoerd met een Opel die daartoe werd overgenomen van een koekfabriek in Leiden. Het vervoer bestond uit turf, eigengemaakte stenen, grafzerken en later al wat voorkwam. In de oorlog werd de wagen gevorderd door de Duitse bezetters en later teruggevonden in een sloot in Leerdam, waarna de wagen opnieuw ingezet werd binnen het bedrijf. Na de oorlog werd als tweede vrachtwagen een GMC legerauto aangekocht en een taxi. Het vervoer werd uitgebreid met een door Grard van Uden opgerichte kolenhandel en voor het vervoeren van vee. Het wagenpark groeide gestaag en vier van zijn vijf zonen werkten na verloop van tijd binnen de transportsector en vestigden zich zelfstandig elders.

In 1960 startte Albert van Uden, toen 28 jaar oud, samen met zijn vrouw, zijn eigen transportbedrijf in Beek en Donk, aan de Gemertseweg. Op 18-jarige leeftijd was hij al in het bezit van de benodigde diploma's en had hij al zelfstandig het vervoer van suikerbieten op zich genomen. Deze campagne van september t/m december wordt al sinds 1950 door het bedrijf verzorgd. Albert begon zijn bedrijf met een van thuis gekochte Krupp, een veewagen met afneembare kap. Hij vervoerde naast vee en paarden ook groenten, stenen, landbouwproducten, veevoeders voor CHV naar diverse Boerenbond-pakhuizen, zilverzand voor de Etna-fabrieken, enz. Het werk breidde zich uit en op 1 juni 1961 werd de eerste chauffeur in dienst genomen, al gauw gevolgd door meerderen, die allen een lange diensttijd doorliepen en een goede band hielden met het bedrijf.

Wegens ruimtegebrek op de Gemertseweg verkaste het bedrijf zich in november 1972 naar haar huidige locatie aan de Bijenweg in Beek en Donk. Het terrein, ca 1 ½ ha groot, is een mooie locatie voor het huidige bedrijf en haar wagenpark. Albert van Uden is altijd met de tijd meegegaan en zelfs vaak daarop vooruitgelopen, bijvoorbeeld bij de aanschaf van een playwood-oplegger met hydraulische laadklep, die in de verre omtrek nog niet te zien was. Dit was noodzakelijk in verband met het veilingvervoer van groenten en fruit, wat in de jaren 70 een grote vlucht nam en waaraan met meerdere wagens bijna dag en nacht werd deelgenomen. Zijn twee zonen, Herald en Wilbert, waren van jongs af aan werkzaam in het bedrijf en werden op 1 januari 1989 opgenomen binnen het bedrijf. Op vijfenzestigjarige leeftijd kreeg Albert, na een leven van heel hard werken, last van zijn gezondheid en stapte op 31 maart 1998 uit het bedrijf, waarna Herald en Wilbert gezamenlijk het bedrijf tot op de dag van vandaag met succes voortzetten, onder grote belangstelling en betrokkenheid van hun vader Albert.

Het bedrijf beschikt sinds sedert 29 september 2001 over het G.M.P. certificaat voor het diervoedertransport.